kunstenaars op alfabet

Anne Barneveld
Voor Anne (Meerssen) is schilderen tot rust komen. Ze haalt haar ideeën overal vandaan. Maar de natuur is haar grootste inspiratiebron. Daarbij geeft zij heel graag een eigen kijk op die natuur. Anne is sinds 1982 professioneel kunstenaar. Haar werk heeft zich door de jaren heen ontwikkeld van figuratief naar abstract, van daaruit naar abstract met herkenbare elementen en nu regelmatig weer steeds figuratiever. In elke fase is zij op zoek naar spanning in contrast, kleur en belijning.


Marjon Bessems
Het werk van Marjon (Gulpen) is divers, maar altijd te herkennen aan haar oorspronkelijke eigenzinnige handschrift. Er is steeds sprake van een bepaald soort rusteloosheid, of misschien wel onrust. Zij werkt snel en schetsmatig maar met grote trefzekerheid. De thema’s die zij behandelt liggen diep verankerd in haar zelf en geven haar leefwereld een andere dimensie. Het levert een gedrevenheid op die zichtbaar wordt in geabstraheerde figuratieve beelden.
Marjon is lid van de Limburgse Kunstkring en exposeert binnen- en buiten Limburg en Nederland.

03
Huub Cilissen

04
Olga Crombag
De inspiratie voor haar werk vindt Olga (Schimmert) veel terug tijdens haar wandelingen met haar hond. Daarbij speelt de natuur een belangrijke rol. Ze gebruikt gevonden voorwerpen in combinatie met acrylverf, mergel en zand. Alles eigenlijk wat structuur geeft. Verroest ijzer en lood hebben daarbij haar voorkeur. Zo ontstaat er een mooie gelaagdheid in haar werken, waarmee je steeds meer ziet als je goed kijkt.

05
Marcelle van Dijck-Heitzer
Marcelle (Gulpen) fotografeert, schildert, schrijft en maakt 3-dimensionaal werk. Kunst werd haar met de paplepel ingegeven door haar opa, die werkte in het atelier van architect Pierre Cuypers. Marcelle vindt haar inspiratie tijdens de zwerftochten in de ruige wildernis en desolate woestijnen in de VS. Steile bergen, vulkanen, woestijnen en kale vlaktes trekken haar magnetisch aan. Haar werken hebben met materie, met aarde te maken, alsof ze dit element nodig heeft om het abstracte – het ongrijpbare – te verankeren. Met acrylverf en diverse andere aardse materialen versterk ze deze verbinding en creëert zo een ‘aardkorst’, een reflectie van de aarde die een eigen verhaal vertelt. Zo ontstaan haar Earth Paintings op een organische manier.
Marcelle exposeert in binnen- en buitenland.

06
Anja Dols
Anja (Elsloo) werkt met porselein met breiwerk of materialen uit de natuur die in de oven wegbranden. Daarbij laten ze een mooie, ingenieuze, organische en soms serene structuur achter. Haar vazen worden gemaakt met heel veel uitgerolde plaatjes klei in natuurlijke kleuren en zonder glazuur.
Anja studeerde aan de kunstacademie in Maasmechelen en is lid van kunstcollectief Kwartssprong. Ze exposeert geregld in Limburg.

07
Frans Duckers
Veelzijdigheid is typerend voor het werk van Frans (Lanaken). Hij kiest duidelijk niet voor één stijl maar verkent telkens opnieuw andere onderwerpen, vormen, materialen en technieken om zijn wereld vorm te geven. In zijn werk vindt vaak een ‘aantasting’ plaats die verder gaat dan materiële vergankelijkheid. De toeschouwer wordt aangezet om zelf aan- of invulling te geven. Het is als het ware de ziel in zijn werk die met de toeschouwers communiceert. De bekende Nederlandse auteur Bertus Aafjes schreef over het werk van Frans Duckers: “De beelden van Frans Duckers zijn allerminst de individuele expressie van zijn meest individuele emoties. Zij geven op een objectieve wijze vorm aan de figuur van de mens.”
Frans Duckers studeerde aan de Stadsacademie in Maastricht, was docent kunstgeschiedenis en gastdocent sculpturele keramiek (VS). Hij exposeert in binnen- en buitenland.

08
Egmondatelier
Na het overlijden van de bekende kunstenaar Jaap Egmond in 1997, kregen zijn drie zonen, de beschikking over de ateliernalatenschap. Daaronder ook zijn schetsboeken vol ontwerpen, waarvan velen nooit zijn uitgevoerd. Zijn drie zonen, Jaap, Maarten en Toon, kennen zijn werkwijze goed en hebben er plezier in om een aantal niet gerealiseerde schetsen uit te voeren in karton/papier-maché. Er is veel vraag naar dit werk dat ook te zien is in de werk- en expositieruimte in het Ei-complex aan de Wenckebachweg in Amsterdam.


09
Inki en Toine van Eijs
Creatief bezig zijn zet je aan het denken, je blik wordt verruimd en het verrijkt je leven. Ze exposeren voornamelijk in Limburg.

10
Suus Elkink
Als kunstenaar werkt Suus (Elkenrade) met klei omdat het een materiaal is dat voor haar oneindige mogelijkheden biedt om vorm te geven aan haar ideeën. Elk beeld dat zij maakt is een tastbare uitdrukking van haar innerlijke wereld. Haar keramische beelden vinden hun oorsprong in haar ervaring als grafisch kunstenaar. De lijnvoering die in haar etsen centraal stonden, zijn een belangrijk element dat zij ook in haar beelden integreert. Waar ze eerder werkte met inkt en papier, gebruik ze nu klei als het canvas.
Suus is lid van de Limburgse Kunstkring en exposeert in binnen- en buitenland.

11
Chris Gadiot
“De natuur”, zo zegt Chris (Heerlen),” is mijn enige, echte baas.” Haar relatie met de natuur wordt weerspiegeld in haar bronzen beelden: grof én subtiel, serieus én humoristisch, figuratie én fantasie. De toeschouwer wordt door de vernieuwende composities van brons, hout en staal uitgedaagd en verrast. Ze maakt haar liefde voor dieren en hun omgeving treffend zichtbaar, of het nu een figuratieve ijsvogel is of een getransformeerde voorstelling van een pelikaan of secretarisvogel.
Chris volgde een opleiding aan de Kunstacademie in Maastricht en exposeert in Limburg en daarbuiten.

12
Mart van Golde
Mart (Maastricht) is vanaf 1976 gevestigd als zelfstandig werkend kunstenaar. Zijn beeldend werk heeft een ontwikkeling door gemaakt, van vrij werk naar toegepast illustratief, met accent op cartoon. HIJ maakt originele figuratieve tekeningen in een snelle lijn. Met penseel, potlood en soms ondersteund door een kleurvlak. In zijn herkenbaar en luchtig werk is de tekst niet onbelangrijk: duidend, humoristisch en heel erg talig.


13
Bob Gossens
Bob (Ubachsberg) werk typeert zich als gelaagd emotioneel sfeervol en maatschappij-kritisch. Het laat schoonheid in leegte, leed en de dood zien maar toch zeker ook het antagonistische hiervan. Iedere keer is hij opnieuw zoekend naar het wezenlijke dat de grond onder zijn voeten vormgeeft. Met afgeleide gedachtes vertaalt hij de verbeelde emoties in zijn omgeving. De afgeleide gedachtes hiervan vertaald hij. Fotografisch. Geschilderd.
Bob is in 2022 ‘cum laude’ in de richting Kunstfotografie afgestudeerd aan de stedelijke kunstacademie te Hasselt (BE). Nu volgt hij schildertechnieken en abstractie aan de VAZOM te Kerkrade.
Sinds 2016 exposeert hij regelmatig in Limburg en omstreken.
.bobgossens@hotmail.com

14
Loek de la Haije
Loek (Heerlen) omschrijft zichzelf graag als een kunstenaar die fotografie gebruikt om kunst te maken. Die passie voor het fotografische beeld was er al vroeg in zijn leven. Met het beschikbaar komen van digitae fotografie en de technische ontwikkelingen op het gebied van inkjetprinters, viel alles op zijn plaats. Het was nu mogelijk om zijn eigen kleurrijke wereld te creëren. Een gemaakte werkelijkheid, soms figuratief, soms abstract.
Na een carrière als technicus in de gezondheidszorg volgde hij de academie voor plastische kunsten. Vele workshops en stages volgden als verdieping. De belangrijkste daarvan was een cursus in Finland waar hij leerde dat de mogelijkheden met inktjetprinters oneindig zijn en een enorme aanvulling zijn op zijn creativiteit


15
Lei Hannen
Keramiek biedt Lei (Echt) een haast onbegrensde vrijheid in scheppend vermogen: “ Juist het ontdekken van deze vrijheid is voor hem een onmetelijke rijkdom.” Lei ervaart de opgelegde natuurlijke wetmatigheden in keramisch werk niet als een belasting, maar juist als een metafoor voor de kracht van de elementen met het daarmee afgedwongen respect. Het relativeert. Voor hem is het een voorrecht hierin scheppend te handelen. Het creërende element in het wordingsproces is voor hem een weerspiegeling van de vrijheid die hij zo omarmt.
Lei is lid van de Limburgse Kunstkring en exposeert in Nederland en daarbuiten. Studiereizen naar verre landen zijn voor hem een bron van inspiratie.


16
Jo Havenith
Zijn liefde voor het Limburgse landschap en de Limburgse cultuur zijn onmiskenbaar en een grote bron van inspiratie voor Jo Havenith (Elkenrade). Door zijn talloze reizen naar Toscane en zijn fascinatie voor de Italiaanse Renaissance leerde hij al in zijn jonge kunstenaarsbestaan om de artistieke zoektocht te starten in toepassing van materie ten behoeve van verbeelding. Zijn oeuvre bevat veel technieken: schetsen, bronzen, keramiekbeelden, olieverven, glasschilderkunst. De laatste jaren voegde hij daar de frescotechniek aan toe, waarvoor hij vele restauratieateliers in Florence bezocht. In al zijn werken is een trefzekere, figuurlijk, natuurlijke stijl te zien, naast de interpretatieve, geabstraheerde, impressionistische aanpak.
Na zijn studie Bouwkunde, studeerde Jo aan de Kunstacademie Maastricht. Over zijn werk verscheen de film ‘drieluik Limburg’ en het boek ‘Toscane in Limburg’.

17
Sandra Hommen
Beelden maken was volgens Sandra Hommen (Veldwezelt) toen ze nog alleen schilderde, een uitwerking van een illusie. De toeschouwer ontdekte steeds nieuwe waarden en beelden die veroorzaakt werden door de vluchtige expressieve penseelvoering en de vele lagen waaruit de schilderijen, tekeningen en aquarellen waren opgebouwd. De schilderijen van toen suggereerden onontdekte ruimtes.
Sandra ontwikkelde zich in de jaren als een beelddenker die zich steeds meer liet leiden door haar geschiedenis en verhalen. Het platte vlak maakte plaats voor assemblages en installaties, waarin ze speelt met de nieuwste digitale technieken. In haar recente werk is Sandra bezig met oud werk waar allerlei persoonlijke herinneringen aan kleven.
Sandra Hommen studeerde aan de Kunstacademie Maastricht en exposeert in Nederland en daarbuiten.

18
Mirjam Hopman
De fascinerende en met technische vaardigheden opgebouwde sculpturen krijgen onder de handen van Mirjam (Drunen) de serene weergave van beeldschone figuren met een natuurlijke schoonheid. In haar ontwikkeling als kunstenaar legt zij voortdurend nieuwe accenten, door de voortdurende inspiratie die zij opdoet in cultuur en natuur. Haar werk is een synthese tussen vorm en gedachte, tussen traditie en ongekunstelde vernieuwing, tussen weergave en verbeelding. Daarin is haar zoektocht naar schoonheid en een ontdekkingsreis van allerlei vaardigheden en technieken zichtbaar. Ieder ontwerp bevat segmenten van eerdere werkstukken en een veelheid aan materialen.Hierdoor ontstaat een vormentaal die steeds weer nieuwe inzichten verschaft en ervoor zorgt dat nieuwe creaties ontstaan.
Mirjam studeerde aan de Kunstacademie Den Bosch en exposeert regelmatig door heel ons land.


19
Mieke Horsman
Met veel verscheidenheid in technieken en materialen, komt steeds weer één thema naar voren: ‘beweging’. Vrolijke, frivole paardjes vervaardigd in brons, keramiek en glas-brons combinaties. Tijdens deze expositie exposeert Mieke (Elkenrade) nieuw werk.

20
Marja Jansen
Marja Jansen (Gulpen) maakt schilderijen, panelen en werken op papier en gebruikt hiervoor acryl- en olieverf en gemengde technieken. Met deze materialen gaat zij de strijd aan in het ontdekken van alle mogelijkheden die de technieken haar aanreiken op het gebied van kleur. Specifieke betekenissen kent Marja niet toe aan haar schilderijen. Wat Marja wil bereiken is dat een schilderij goed in elkaar zit qua compositie, vorm en kleur, kortom een kunstwerk als sieraad. Door de juiste balans te vinden verkrijgt haar werk zijn schoonheid. Daarmee wil zij bereiken dat een werk mensen blijft boeien en dat ze het dichtbij willen hebben omdat het iets hen raakt.
Marja studeerde aan de Kunstacademie Den Haag en exposeert regelmatig in galeries in heel Nederland.

21
Irene Jung
Het werk van Irene Jung (Elkenrade) ontstaat meestal met onderliggend fotomateriaal. Onder begeleiding van verschillende docenten en de opleiding aan Pentagoon in Tongeren, ontwikkelde zij een stijl met veelal de techniek van ‘nat in nat’ schilderen. De verf, wordt vaak dik opgebracht en vertelt een eigen verhaal. Kleur, afbeeldingen en vormen ontstaan door elkaar. Het is een samensmelting van figuratieve en abstracte elementen waarbij mensen, natuur, landschappen maar ook stad en industrie belangrijke inspiratiebronnen zijn. Irene gebruikt hierbij verschillende materialen en technieken. Figuratief en abstract werk wisselen elkaar af in haar continue zoektocht naar nieuwe beelden.

22
Marthy Kerff
Marthy zou zichzelf willen omschrijven als “semi-autodidact. Opgegroeid in een kunstminnende en kunst-praktiserende familie, met als ‘leerschool’ het vak VWO eindexamen tekenen en kunstgeschiedenis, cursussen model- en stilleventekenen, papiermaché-werk en mixed-media, adviezen van bevriende kunstenaars, de studie middeleeuwse geschiedenis aan de UvA en college kunstgeschiedenis. Ze stelt haar werk tentoon bij diverse galeries.

23
Ger Koks
Ger (Epen) tekent de dingen om zich heen. De natuur (het landschap) heeft hierbij een grote aantrekkingskracht op hem. Hij maakt ter plaatse schetsen en werkt die uit in zijn atelier. Verder zijn model, portret en architectuur voorkomende onderwerpen. Zijn stijl is abstract realisme. Ger werkt graag met tegenstellingen en laat iets over voor de interpretatie van de toeschouwer. Zijn technieken variëren van werken met potlood, kleurpotlood, houtskool, pastel, tempera, acryl, bister, aquarel en gouache. Deze media worden ook gemixt. Zijn werkflow is explosief. Meestal maakt hij zijn werken in één keer gereed.
Ger studeerde aan de kunstacademie Maasmechelen

24
Anita Kremers
In haar sculpturen, van klein tot manshoog formaat, voegt Anita Kremers (Lienden) harde vormen -zoals gebruiksvoorwerpen- en zachte materialen -wollen dekens en/of stoffen- samen tot een beeld dat nostalgie en verwondering oproept. Hergebruik van materialen en stoffen zijn een rode draad in haar werk. Oude dekens en gedragen kleding bedekken vormen en gebruiksvoorwerpen. Soms herkenbaar en soms roepen ze een surrealistische ervaring op. Ook haar 2D werken zijn een mix van kleur en structuur, waarin zij allerlei steken, stofjes en draden combineert met applicaties zoals kralen.
Anita Kremers exposeert door heel Nederland bij diverse galerieën en evenementen

25
Jos Lempers
Jos Lempers (Nuth) is kunstenaar en gediplomeerd restaurateur van schilderijen en papier. Hij ontdekte zijn liefde voor kunst al op jonge leeftijd, studeerde talen en volgde de opleiding tot gediplomeerd restaurateur van schilderijen bij Etienne Mahieu, die de technische analyses van het Mesdag-panorama en de werken van Vincent van Gogh in het Kröller-Müller museum onder zijn hoede had. Dit was zijn inspiratiebron om de overstap naar beeldend kunstenaar te maken. Jos werkt non conceptueel, pasteus en kleurrijk met uitgesproken felle en warme kleuren. Deze kleuren staan voor energie en emotie. Zijn abstracte doeken zijn soms gewaagd maar altijd expressief en harmonieus. Gevoel en intuïtie zijn de constante leidraad in zijn werk.

26
Ingrid Limbach
Ingrid heeft een modeopleiding afgerond en is daarna gaan zoeken naar andere materialen dan textiel om mee te kunnen werken. Al snel bleek dat boetseren met klei haar creatieve hart ook sneller deed laten kloppen. Na een cursus modelboetseren is zij aan de slag gegaan met torso’s van keramiek. Haar werk is ook te vinden bij Manu Facta in Maastricht.


27
Sabine Lintzen
Sinds meer dan 30 jaar werkt Sabine Lintzen (Sittard) als beeldend kunstenaar met geblazen glas in de oude Venetiaanse glastechnieken. Het geblazen glas is voor haar pure kleur en vorm. Belangrijke thema’s in haar werken zijn elementaire connecties en het ontwikkelen van patronen en facetachtige glashuiden. Ze maakt zowel architectuur gebonden werk, als unica. Sabine vertaalt denk- en herinneringsvelden, patronen, kristalformaties en organische, zich vloeiend ordende systemen, in geblazen glas. Haar interesse ligt erin hoe dingen ontstaan, zich organiseren en nieuwe structuren en verbanden aangaan. Geblazen glas is voor haar het ideale medium. Het is open, flexibel en voor verandering vatbaar.
Sabine Lintzen studeerde aan de Kunstacademie Maastricht en Berlijn. Zij voert haar werk uit in haar glasblazerij/werkplaats Millen Glas Studio in Sittard. Haar werk is opgenomen in diverse collecties van musea en particuliere verzamelaars. Zij exposeert in binnen- en buitenland waaronder PAN Amsterdam en KunstRAI.

28
Paul Logister
Paul Logister (Epen) is fotograaf, ontwerper en beeldend kunstenaar. Als fotograaf en filmmaker bracht hij een groot gedeelte van zijn leven door in het buitenland. Australië, waar hij de bijnaam ‘yarraman’ kreeg vanwege zijn liefde voor paarden, werd zijn tweede thuis. Hij was daar als beeldmaker betrokken bij talloze reclame-en publiciteitscampagnes. Na zijn terugkeer in Nederland in 2000 werd hij consulent voor de Nederlandse film industrie en pakte hij zijn oude muze – de fotocamera – weer op. Nu echter als vrij beeldenmaker. In zijn werk staat emotie centraal waarmee hij zichzelf en de toeschouwer kan raken. Door de jaren heen heeft hij de transitie van analoge naar digitale fotografie over zich heen laten gaan en daarin een plek gecreëerd door in de digitale nabewerking een geheel nieuw palet te vinden. Zijn beelden bevinden zich ergens tussen droom en werkelijkheid.
Paul exposeert bij diverse galerieën en evenementen in Limburg en daarbuiten.


29
Jacobine Mannak
Van jongs af aan is Jacobine (Gulpen) gefascineerd door landschappen. Deze staan onmiskenbaar centraal in haar werk. Of het nu de wijdse luchten boven de Lek zijn, de zee in Scheveningen of de stadsparken in Parijs met bomen en bloemenperken en op de achtergrond de statige Hausmann panden. Haar werk bracht haar op veel plekken in de wereld. Nu ze alweer een tijdje in Limburg woont, zijn de Limburgse heuvels, rondtrekkende wolkenpartijen, avondluchten, koeien en velden haar inspiratiebron. In al haar landschappen probeert ze in een luchtige en impressionistische stijl het licht, de kleuren en de verschillende seizoenen te vangen in aquarel, pastel, acryl, olie en inkt.
Jacobine volgde de opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Op beeldend vlak heeft ze zich daarna ontwikkeld bij de Beaux Arts in Parijs en de Vrije Akademie in Maastricht.

30
Marie-José van der Meer
In het werk van Marie-José (Heerlen) speelt de vrouw een prominente rol, in al haar facetten: stralend, ingetogen en verbonden. De vloeiende vormen roepen een gevoel van beweging en dynamiek op bij de toeschouwer. Haar belangrijkste inspiratie is het leven zelf. Haar ervaringen, de vrolijke kanten, maar ook de minder vrolijke. Haar bronzen beelden zijn figuratief, vrouwelijk, sierlijk en naar eigen ontwerp gekleed. Vaak alleen, soms in relatie met een ander, soms vrolijk, soms in een overpeinzend pose.
Marie-José volgde lessen bij diverse kunstenaars om zo haar eigen stijl te ontwikkelen. Ze exposeert veel in Limburg, maar ook daarbuiten.

31
Astrid van der Meijs
Als kind was Astrid (Amersfoort) al in de weer met tangetjes, draad en kraaltjes om armbandjes te maken. Ook emailleerde ze er druk op los. Bloemetjes werden gedroogd en verwerkt in kunstharssieraden. Ook nu beslaat het werk van Astrid diverse disciplines, waar ze telkens iets aan toevoegt.
Ze combineert haar voorliefde voor mooie vormen, opgedaan tijdens jaren van beeldhouwen en boetseren, met het vakmanschap dat bij het creëren van een sieraad komt kijken. Haar inspiratie haalt ze uit de natuur, wat veelal resulteert in organische vormen. Glas heeft ze altijd al een prachtig materiaal gevonden en op dit moment is ze veel bezig met het maken van glas-in-loodwerk. Van glas heeft ze op verschillende manieren werkstukken vervaardigd: van klein (sieraden) tot groot (glas-in-lood).
Astrid volgde lessen bij diverse kunstenaars in meubelontwerpen/-maken, beeldhouwen, boetseren, bronsgieten, glasfusen, glasgieten, glas-in-lood en sieraden ontwerpen. Het vak van goudsmid in al zijn facetten heeft ze geleerd op de opleiding Professioneel Goudsmeden bij Vakschool Schoonhoven. Ze heeft in binnen- en buitenland geëxposeerd.

32
Hans van Megen
Hans was werkzaam op uitvoerende en strategische posities bij gemeenten, commerciële dienstverleners en laatstelijk in de specialistische geestelijke gezondheidszorg.
Als autodidact heeft hij zich in de loop der jaren Photoshop eigen gemaakt en ontdekte dat hij daarmee zijn denk- en gevoelswereld kon verbeelden.
In 2019 heeft Hans deelgenomen aan de Kunstroute Gulpen-Wittem, dat was zijn eerste en tot op heden zijn enige expositie.


33
Resi Mennens
Resie (Bocholtz) neemt de toeschouwer mee in haar gevoelswereld. Met haar verhaal wil ze mensen raken en herkenning oproepen. Ze bewerkt klei tot sprekende objecten. Na een moeilijke periode in haar leven, ontdekte ze dat ristssluitingen een diepere betekenis voor haar hebben. Ritssluitingen van klei vormen daarom ook een rode draad in haar werk en zijn op verschillende manieren in haar keramiek verwerkt: van heel abstract tot humoristisch.
Keramiek kwam op haar pad via de Vrije Academie in Kerkrade. Daar leerde ze met klei te werken. Daarna volgde zij de kunstacademie in Maasmechelen. Momenteel geeft zij ook les aan de Vrije academie Kerkrade. Resi is lid van het kunstcollectief Kwartssprong.
resiemennens@gmail.com

34
Carla Muijrers-Noppeneij
Carla (Eys) schildert klassiek realistische stillevens en portretten van mens en dier. Carla is autodidact en raakte al jong geïnspireerd door Nederlandse Oude Meesters uit de 17de eeuw. Vooral hun gebruik van kleur en licht fascineerde haar. In haar werk maakt zij gebruik van diezelfde ambachtelijke, traditionele en uiterst arbeidsintensieve techniek. Na een nauwkeurige tekening en onderschildering op paneel of op doek, volgen meerdere schilder- en glacis lagen in olieverf. Hierdoor ontstaat een zeer realistisch en gedetailleerd schilderij.
carla.art.paintings@gmail.com

35
Armand Naebers
Gedreven door zijn passie reflecteert Armand (Hoensbroek) in zijn werk zijn liefde voor de natuur en de mens. Onder zijn handen ontstaan bronzen, waarbij mensen en dieren de hoofdrol spelen: dansers, acrobaten, elegante vrouwenfiguren, vogels, paarden, en vele andere thema’s. Rode draad in zijn werk is de beweging en dynamiek van het leven. Zijn positieve levenshouding zorgt voor de uitstraling van zijn werken en wordt voelbaar bij het bekijken en het aanraken van zijn beelden. Voor hem is brons het ideale materiaal om een situatie te vangen en vast te leggen. Een kunst op zich zijn ook de kleurige patina’s van zijn werk, die de finishing touch vormen. Een techniek die hij perfect beheerst om dat te creëren wat hij voor zijn geestesoog heeft.

36
Fernando Nocco
Fernando (Wijlre) laat in zijn werk de relatie zien tussen natuur en de menselijke inmenging. Zijn persoonlijke ervaring is de katalysator om zijn bewustzijn over waterkwesties te verscherpen en vast te leggen. Fernando werd geboren in Lecce, Italië, in 1965 en groeide op tussen de bergen en de zee. Zijn liefde voor de natuur veranderde in een passie voor fotografie. In de jaren tachtig studeerde hij fotografie aan de I.E.D. in Rome, waar hij zijn vaardigheden met grootformaatcamera’s ontwikkelde. Hij was de assistent van Giovanni Canitano (een bekende muziekfotograaf) en richtte later richtte zijn eigen fotostudio op in L’Aquila, waarbij hij zijn werk voornamelijk wijdde aan architectuur en interieurontwerp. Later volgde Nocco zijn fascinatie voor het Noord-Europese licht, waarvoor hij zich als eerste in Amsterdam vestigde. Hij raakte vooral gefascineerd door IJsland, waar hij de schoonheid van de natuur en haar sterke contrasten fotografeerde. Daar werd hij zich bewust van de relatie tussen de wilde natuur en de menselijke invloed daar op.

37
Michèle Otter
Atelier PUUR Michèle in Heerlen is de plek waar ze dagelijks met veel enthousiasme werkt aan het ontwerpen en samenstellen van Parelkunst. Parels symboliseren mijn persoonlijke voorkeur voor eenvoud en pure, natuurlijke schoonheid!

38
Helga van der Poel
De passie van Helga voor tekenen en schilderen gaan terug tot in haar vroege jeugd, net als haar passie voor de natuur die nog steeds haar grootste inspiratiebron is. Werken met aquarel en olieverf hebben haar voorkeur en sinds kort experimenteert zij met acryl. Haar schilderijen ademen een sfeer van rust, evenwicht en harmonie uit. Dit wordt ook bereikt door een zachte overgang van kleuren. Alhoewel haar schilderijen vaak natuurgetrouw zijn, wordt door de compositie en het kleurgebruik een vaak niet-realistische sfeer gecreëerd.
In 1975 volgde Helga haar eerste aquarelcursus. 20 jaar later pakte ze haar penseel weer op en ging in de leer bij diverse kunstenaars waar ze leerde werken met olieverf en acryl. Later volgde zij de Academie Beeldende Kunst in Genk, richting beeldhouwkunst.
Helga is lid van de Limburgse Kunstkring. Zij exposeert in Limburg en daarbuiten.

39
Els Rook
Voor Els (Vaals) is het een geschenk om aan een dood dier te mogen werken. Soms zitten er ook beschadigde dieren bij die bijvoorbeeld langs de weg zijn gevonden. Om er iets moois van te maken bedenkt ze creatieve oplossingen. Daarbij laat ze zich graag inspireren door uiteenlopende materialen zoals textiel en klei en door 2e hands voorwerpen, zoals een oude broodsnijmachine, een oude klok of een tuimelaar. De thematiek in haar bijzonder werk heeft als rode lijn de vergankelijkheid, maar wel met een hele grote knipoog. Zo geeft Els dieren een tweede leven met een realistisch uiterlijk, maar een antropomorfische houding of een hele eigen wereld. Het werk schuurt mooi tussen vergankelijkheid en humor.
Els studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam en was jarenlang docent beeldende vorming en kunst.


40
Marit Sannes
Marit maakt intuïtief werk, gerelateerd aan de psyche van de mens.
Gebaseerd op wat haar persoonlijk raakt in de maatschappij. Haar werk straalt een gelaagdheid uit door het zoeken van het juiste beeld. Het zijn vaak figuren, te herkennen als mens zonder een realistische weergave.

41
Monique Satijn
Kunst is voor haar niet alleen een manier om de wereld te verfraaien, maar ook om haar gevoel te uiten. Ze wil haar werk niet alleen als een persoonlijke expressie gebruiken, maar ook als een middel om het gevoel van de kijker te beroeren en anderen te inspireren!
Haar werk bestaat uit tekeningen, schilderijen, grafiek en beeldhouwwerken, waarin ze de diversiteit van de wereld zowel de schoonheid van de wereld als ook alles wat gaande is in diezelfde wereld wil benadrukken. Het grote contrast van de wereld zoals moeder natuur het ooit bedoelt heeft en de wereld wat wij mensen ervan gemaakt hebben, dat doet haar oprecht pijn. Een pijn die ze moeilijk kan loslaten en die ze wil tentoonstellen in haar kunst.


42
Sjaak Smetsers
Elk kunstwerk van Sjaak (Tegelen) heeft unieke eigenschappen. Als een speelse alchemist bedenkt hij voor ieder nieuw beeld frisse combinaties. Hij giet als de tijd het toelaat zelf brons; bewerkt koper, staal of (zilver)tin, (ver)smelt diverse soorten glas, appliqueert vernuftig bladgoud, bladzilver en metaalfolie. Zo ontstaan de typische Sjaak Smetsers creaties, fabelachtige wezens, waarin het menselijke met het dierlijke is verenigd. Fantasie en humor, transparant en doorspekt met kleur. Ver weg van de realiteit en van de waan van de dag. Hij legt in zijn beelden de spanning bloot van het morele fundament van het menselijk bestaan. Transparanter kan het bijna niet. Twee gezichten in één kop. Vier ogen. Het goede en het kwade.
Sjaak zijn werk is internationaal bekend en hij exposeert door heel Nederland en daarbuiten in diverse galerieën, waaronder zijn eigen galerie in Tegelen.


43
Els Steensma
De passie van Els Steensma (Eys) is glas. In haar atelier in het mooie heuvelland werkt zij met glas-in-lood, fusing en soms met de tiffany techniek en laat zich hierbij graag inspireren door haar liefde voor de natuur, up-cycling en natuurlijke materialen. Ze verkent graag de grenzen van het werken met glas door steeds nieuwe materialen en technieken uit te proberen. Zij is specialist op het gebied van verroest glas en exposeert voornamelijk in haar eigen winkel / galerie / atelier.
Els is opgeleid als glazenier glas-in-lood en heeft zich steeds verder geschoold in de glaskunst.

44
Hanneke van Velzen
Het werk van Hanneke (Gulpen) is projectmatig, waarbij fotografische series, video’s en ander beeldmateriaal in kleine en grote installaties met elkaar interacteren. De betekenis van haar werk is niet zo zeer te vinden in één foto, maar in de connectie en juxtapositie tussen de verschillende foto’s en de series, waartoe ze behoren. Sinds 2011 onderzoekt ze in haar werk de intrinsieke kwaliteiten van natuurelementen en natuurlijke processen. Ook de beleving ervan, gezien vanuit verschillende invalshoeken, is daarbij belangrijk.
Hanneke heeft verschillende opleidingen in fotografische beeldvorming gevolgd in diverse landen. Ze is begonnen aan de St Joost Academie (nu Avans) in Breda, vervolgens heeft ze haar BFA gehaald aan het Rochester Institute of Technology, NY in de USA (BFA in Photographic Illustration) en vervolgens heeft ze haar Master in Kunst Fotografie voltooid aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Door de verscheidenheid aan culturele invloeden, heeft ze haar eigen beeldtaal zeer bewust kunnen ontwikkelen.


45
Erik Vonk
Na een carrière in de chemische wetenschap en de financiële sector besloot Erik (Nijswiller) in 2005 zijn hart te volgen. Hij volgde cursussen, ging in de leer bij een kunstenaar en verdiepte zich in geometrisch werk. Hij maakt vooral reliëfs en ruimtelijk werk, waarbij hij praktisch geen kleur gebruikt. Het eindresultaat is meestal wit. Erik werkt het liefste met hout en plaatmateriaal. De verrassende werking van vorm en schaduw geeft tegenwicht aan de strenge en strakke patronen. Een eindeloze bron voor experimenteren.


46
Joyce Weyers
Joyce timmert al langer dan 30 jaar aan de weg als olieverfschilder en is steeds op zoek naar verdieping. Dit heeft zij gevonden in de 3-jarige Vakopleiding Italiaanse & Vlaamse Renaissance. Tijdens de opleiding schildert zij details van beroemde schilderijen als Maria Magdelena van Carlo Crivelli, details van een Sandro Botticelli, en met tempera en goud, de draperieën en plooien van Madonna and Child with Saints van Domenici di Michelino. Zij maakt zelf haar verf met ei-tempera, water en pigmenten en schildert op panelen die zij bewerkt met oude en moderne verguldtechnieken en gebruikt hierbij 23,75 karaat bladgoud en oxiderende bladmetalen. Sinds een jaar of 5 heeft zij ook een tweede passie; keramiek. En ook hierin verwerkt zij bladgoud, vloeibaar goud en bladzilver.
Joyce volgde de Academie voor Beeldende kunst Genk en is lid van kunstcollectief De Kwartsprong.

47
Ben Wisman
Het werk van Ben (Maastricht) komt tot stand via 3D print techniek, eventueel gecombineerd met metaal of door het geprinte model te gieten in zilver of goud. 3D printen maakt een snelle ontwikkeling door en de toepassingsmogelijkheden zijn nagenoeg onbegrensd. Een van de grote voordelen is het gemak van het maken van verbindingen. Waar men eerder moest boren, lassen, frezen en draaien, is het nu mogelijk een verbinding te printen. Door gebruik te maken van de 3D print techniek lijkt haast alles mogelijk, sieraden in kunststof in diverse kleuren eventueel gecombineerd met metaal of door het geprinte model te gieten in zilver of goud. Naast het maken en ontwerpen van sieraden heeft hij als afwisseling de behoefte om op grotere schaal te werken. Dit manifesteert zich in gebruiksvoorwerpen zoals bijvoorbeeld lampen.
Ben studeerde aan de kunstacademie Maastricht en exposeert in galerieën in binnen- en buitenland.


48